vakantie in eigen land

De familie De Wolf had een weekje vakantie. Holladijee. Een weekje die begon met een bruiloft en eindigde met een bruiloft.  De vijf dagen er tussen in waren we vrij om te gaan en staan waar we wilden. Vijf dagen waren uiteindelijk niet genoeg om al onze plannen in uit te voeren maar we hebben ons best gedaan.

Maandag had ik een afspraak gemaakt om een nieuwe school voor Boaz te zoeken, en te vinden. Aangezien David ook graag mee wilde leek mij de vakantie een uitgelezen kans om allemaal samen te gaan. Wat gepland stond voor twee uurtjes rondleidingen bleek uiteindelijk een hele lange, interessante maar alles behalve vakantie-achtige, ochtend te worden.

vakantie2Zwemmen was één van de weinige dingen die we wel gepland hadden staan voor in de vakantie. Met z’n allen. Inclusies ondergetekende. In zwemkleding. Aargh! Maar Boaz keek er al weken naar uit en het was ook de hoogste tijd dat Midas met zijn dikke billen eens ging chillen in een bubbelbad/golfslagbad/peuterbad, dat dus. Verstand op nul, bikini aan, en gaan! De schaamte was snel voorbij toen ik allerlei vormen en maten in het zwembad voorbij zag paraderen. Dikke buiken, grote borsten, vetkwabbeltjes, striae, cellulitis. Iedereen heeft wel ergens last van! Ik had medelijden met de dames die zich hun lichamen in grote handdoeken wikkelden als ze even naar het toilet moesten. Of die een badjas aandeden als ze een kopje koffie wilde halen. Of hun lichaam probeerde te verbergen achter een rokjesbikini of tankini. Een wijze vrouw vertelde me ooit dat zelfvertrouwen zo veel mooier is dan een maatje 36. Ik stroom nog lang niet over van zelfvertrouwen maar meiden, kom op! Team up! Laten we gewoon met opgeheven hoofd genieten van een dagje aan het strand of een middagje in het zwembad. Dat ziet er een stuk beter uit dan die vieze natte handdoeken of rare uitgelubberde bikini rokjes!

Omdat er bij bruiloft nummer twee een overnachting bijzat, de kindjes een nachtje gingen logeren maar de kindjes én Norris een beetje te druk werd om in 1 huis onder te brengen, besloten we Norris uit logeren te doen naar de fokker waar we hem ook gekocht hadden. Zijn moeder en halfzus wonen op een boerderijtje in het verre Friesland waar ze enorm veel ruimte hebben om heerlijk rond te lopen. Norris heeft er twee nachtjes gelogeerd en ik denk soms stiekem dat hij de beste vakantie van ons allemaal heeft gehad.

vakantie4Nadat we Norris hadden gedropt, reden wij richting Lauwersoog om de boot naar Schiermonnikoog te pakken. Twintig jaar geleden had op dat eiland ‘kamp’ in groep acht. Sindsdien was ik er nooit weer geweest dus het werd wel weer eens tijd. Alleen de overtocht was al één groot geweldig avontuur voor Boaz. Vanaf de haven op  ‘schier’ naar het dorpje met de bus vond hij bijna net zo geweldig. Op het strand schelpen zoeken, wad lopen, zout water proeven, krabbenpootjes vinden, even op een paar zitten die een huifkar trok die toevallig voorbij kwam. Vervolgens met windkracht tien in onze haren naar de jachthaven lopen. Buiten adem en met een rooie kop daar de lekkerste chocoladetaart en heerlijke huisgemaakte appeltaart gegeten. Terug naar het dorpje om een mega pan mosselen te nuttigen die bijna net zo lekker waren als mijn versie. Moe maar voldaan terug op de boot om vervolgens met de auto het hele eind weer terug naar huis te rijden. Natuurlijk kwam de vraag: ‘Boaz, was vond je het allerleukste van deze dag?’ ‘Bramen plukken!’ Nou, gelukkig kan dat 10 meter van ons huis ook…zucht.

vakantie3Bruiloft twee volgde en deze was geweldig. Zo veel liefde tussen het bruidspaar, de familie, de vrienden. Een openingsdans waarbij alle gasten helemaal uit hun plaat gingen. Een geweldige band die werd afgewisseld met een minstens zo’n goede DJ. Schalen sushi (sushi!!) die rond gingen voor de hongerige feestbeesten. Een hele lading pizza’s die als afsluitsnack werden uitgedeeld. Perfectie. Om half één, toen ik al twee uur niet meer op mijn voeten (die ik die ochtend in nieuwe, niet ingelopen, laarzen had gepropt/laten proppen) kon staan, kreeg ik mijn ‘lichtelijk’ aangeschoten echtgenoot zover dat hij eindelijk mee wilde terug naar het hotel.  De volgende ochtend stond er buiten een ontbijtbuffet voor ons klaar. Als dat geen vakantie is!? Een dagje spa in Thermen Bussloo besloten we last minute uit te stellen. Vies burgerlijk dat we zijn wilden we gewoon zo snel mogelijk hond en kindjes op te halen.

vakantie2De vakantie werd zondag afgesloten met een fietstochtje met de jongens (ja ja, Midas kan eindelijk ‘zitten’ en dus kunnen we weer fietsen met z’n allen) en sushi.

Deze vakantie heb ik een basisschool voor Boaz gevonden, heb ik zonder (te veel) schaamte genoten van een middagje zwemmen met de mannen, hebben we half Nederland gezien, zout water geproefd, schelpen gevonden, meer sushi gegeten dan in het afgelopen half jaar bij elkaar, dronken we in de Friese zon een wijntje, waren we heel eventjes een piseindje over de grens met Duitsland, vierden we het ja-woord van vrienden, en dansten we tot in de vroege uurtjes op zere voeten uit de maat.

We hadden dan wel geen vakantiehuisje, geen glamping tent, geen weekje bungalowpark. Ik denk dat onze ‘vakantie in eigen land’ ondanks dat geweldig goed geslaagd is. Vakantie met z’n viertjes in eigen land: check!